Myopia

Progressiv nærsynethed hos folkeskoleelever

26 august 2024

For ethvert barn, som starter i skole, er det en ny og spændende oplevelse. Det er også en vigtig tid i deres udvikling generelt, og et godt syn er en afgørende del af dette. Afhængigt af landet skal de fleste børn gennemgå en form for undersøgelse ved skolestart. Som led i denne "test", undersøges barnets syn. Såfremt der opdages noget unormalt under undersøgelsen, anbefales det at kontakte en optiker. Optikeren foretager derefter en grundig undersøgelse af barnets øjne og synsevner og kan f.eks. diagnosticere nærsynethed (myopi) og sammen med forældrene tage stilling til, om barnet har behov for synshjælp, såsom briller.

  • En pige med briller, som skriver med en kuglepen

Tidlig opdagelse af nærsynethed er afgørende, da det er yderst fordelagtigt for barnet hvis dette diagnosticeres så tidligt som muligt. Derfor skal en optiker, øjenlæge eller anden lokal specialist altid kontaktes, såfremt der observeres noget unormalt, også når børnene ikke går i skole endnu. Jo tidligere der træffes foranstaltninger mod nærsynethed, desto bedre.

Progressiv nærsynethed er en særlig form for nærsynethed, som forværres med tiden. Frem for alt er det vigtigt at bremse eller standse udviklingen af nærsynethed gennem passende foranstaltninger, som forebygger høj nærsynethed. Det er vigtigt, da det forhøjer barnets livskvalitet og samtidig nedsætter risikoen for yderligere øjensundhedsproblemer.

Hvad er nærsynethed

En dreng med briller, som bruger et forstørrelsesglas
En dreng med briller, som bruger et forstørrelsesglas

Nærsynethed (myopi) er i bund og grund en form for dårligt syn, hvor de lysstråler, der trænger ind i øjet, fokuseres foran øjets nethinde. Når det ikke-korrigerede øje ser ud på afstand med afslappet tilpasning, giver det et sløret billede på nethinden. Denne optiske fejl i øjnene skyldes som regel, at øjenæblerne er for lange. Nærsynethed opstår normalt hos børn i skolealderen og fører ikke nødvendigvis til høj nærsynethed.

  • Der er tale om høj nærsynethed ved -5 dioptrier, afhængigt af definitionen.
  • Progressiv nærsynethed (en særlig form for nærsynethed) er kendetegnet ved, at den forværres med årene. Øjets længde kan fortsætte med at vokse i flere år. Dette kunne for eksempel føre til værdier på -12 dioptrier. Udover de helbredsproblemer, som dette kan give, har det også en meget negativ effekt på dagligdagen. Det fjerneste punkt, som en person i dette tilfælde stadig kan se i skarpt fokus, er kun otte centimeter fra øjet. En normal hverdag uden synshjælp er i dette tilfælde ikke længere mulig.
  • Patologisk nærsynethed er kendetegnet ved patologiske manifestationer såsom komplikationer i fundus (f.eks. nethindeløsning – se nedenfor). Patologisk nærsynethed forekommer mere sandsynligt – men ikke uundgåeligt – i øjne med høj nærsynethed.11

Der kan tages visse skridt for at begrænse udviklingen af ​​nærsynethed. Når øjenlæger implementerer en myopikontrol eller -behandling, er målet at beskytte børn mod høj nærsynethed og potentielle langsigtede sundhedsmæssige konsekvenser for deres øjne. En sund livsstil kan også hjælpe. Studier har vist, at det at tilbringe mindst to timer udendørs og reducere nærarbejde har en positiv indvirkning på børns øjne.1

Udviklingen af ​​det unge øje

Nyfødte er generelt langsynede.2 Efterhånden som de bliver ældre, forlænges deres øjne, og linsens brydningskraft udvikles, så en tilstand af normalt syn (emmetropi) opnås omkring 10-årsalderen (under normale omstændigheder).3,4 Denne naturlige proces betegnes som emmetropisering.

Derudover udvikles synsskarpheden over tid. Nyfødte har endnu ikke et skarpt syn, men synsskarpheden forbedres hurtigt og øges indtil omkring 6- til 10-årsalderen.5 Det betyder, at når børn starter i skolen, og deres syn udvikler sig normalt, vil de have en synsskarphed svarende til en voksen med normalt syn. Når børn er emmetropiske (dvs. når de har et normalt syn), kan de se genstande klart og i fokus på nær og fjern afstand. Denne udvikling er afgørende, da den understøtter læsning, skrivning og interaktion med verden. Derudover fortsætter rumopfattelsen med at udvikle sig i løbet af folkeskoleårene, og børn lærer at vurdere dybden og afstanden mellem genstande. Dette spiller en væsentlig rolle i sport, cykling eller når der leges i parken. God dybdeopfattelse hjælper børn til at bevæge sig trygt i deres omgivelser og fremmer samtidig motorikken.

Forebyggelse og konstatering af nærsynethed

I et barns tidlige udviklingsfase er det afgørende at være opmærksom på eventuelle tegn på synsproblemer. Hyppig knibning med øjnene, hovedpine eller besvær med at læse og skrive kan være indikatorer. Hvis der er nogen bekymringer, bør forældre få deres barn undersøgt af en øjenlæge for at vurdere synet.

Hvis synskorrektion er nødvendig, kan det gøre en stor forskel i barnets akademiske og sociale liv. Selvom børn ofte er mestre i at skjule mindre eller større synsproblemer, viser forskning, at akademisk succes og overordnet livskvalitet afhænger af et godt syn.6

Forebyggelse: Få børnene ud i det fri, væk fra smartphones

For at forhindre nærsynethed hos børn anbefaler eksperter at reducere den tid, børn bruger på smartphones, tablets eller andre aktiviteter, der kræver konstant syn tæt på.

Børn bør holde regelmæssige pauser og gå udenfor. Studier har vist, at det at bruge mere tid udendørs nedsætter risikoen for nærsynethed og bremser udviklingen af ​​dette dårlige syn hos børn, der allerede er påvirket.7

Eksperter anbefaler derfor, at børn tilbringer mindst to timer udendørs i dagslys hver dag, uanset hvor gamle de er.

Det er dog vigtigt at vide, at risikoen for at udvikle (høj) nærsynethed er højere, når de første tegn på nærsynethed viser sig inden 7-års alderen.8 På baggrund af forskellige studier står der i ZEISS-vejledningen til myopikontrol følgende: Hvis et barn stadig har en fjern refraktion større end +0,75 dioptrier i 6 års-alderen, eller en fjern refraktion større end +0,5 dioptrier mellem 7- og 10-årsalderen, kan udviklingen af ​​deres øjenlængdevækst betragtes som normal. Hvis værdien er under dette eller endda i minus, er der en risiko for at barnet er nærsynet.9

  • En dreng med briller, der cykler udendørs og smiler
  • En gruppe børn med briller og forstørrelsesglas leger og ler udenfor
  • En dreng til øjenundersøgelse med ZEISS IOLMaster 500

Sammendrag

Forebyggelse er afgørende når det kommer til nærsynethed

✔ Tilbring mere end to timer udendørs dagligt i naturligt lys.10

✔ Reducer nærarbejdet, såsom læsning og skærmtid, som altid bør blandes med lange fritidspauser, som ideelt tilbringes udendørs og helst omfatter fysisk aktivitet.

✔ Planlæg mindst én årlig undersøgelse for børn med betydelig risiko for nærsynethed.

Myopikontrol hos folkeskoleelever

Hvis en folkeskoleelev viser tegn på nærsynethed, er det vigtigt at tage dette op så tidligt som muligt. Undersøgelsen ved skolestart er afgørende, og både lærere og forældre bør omhyggeligt observere, om børnene har det svært i undervisningen eller når de laver lektier. På dette tidspunkt er det vigtigt at afgøre gennem regelmæssige undersøgelser og test, om nærsynet udvikler sig inden for normale grænser, eller om stigningen sker hurtigt, hvilket indikerer progressiv nærsynethed.

Hvis der diagnosticeres progressiv nærsynethed, bør barnet få behandling. For at bremse udviklingen af ​​nærsynethed hos børn og unge er der forskellige muligheder, herunder medicinske øjendråber, specialiserede kontaktlinser (som måske ikke er egnede til børn i den alder) eller specialiserede brilleglas, der kan bremse forlængelsen af barnets øje.

Find en optiker.

Få tjekket dit barns syn lige nu.

Brug vores "Find en optiker"-værktøj for at finde en ZEISS-optometripartner i nærheden af dig. Lav en aftale nu!

Specialiserede ZEISS brilleglas til myopikontrol

ZEISS MyoCare-porteføljen består af to glastyper, der er specielt designet til myopikontrol. Disse glas kan bremse øjets længdevækst. Dette opnås ved hjælp af specielle mikrostrukturer i det funktionelle område af glasset, der skaber en såkaldt simultan myopisk defokusering. Dette genererer yderligere billeder foran nethinden ved siden af det skarpe billede på nethinden. Formålet med dette er at bremse øjets længdevækst.

I midten af glasset er der et område, der korrigerer barnets brydningsfejl og sikrer klart afstandssyn. Omkring den centrale klare zone veksler næsten usynlige ringformede overflader – de såkaldte mikrostrukturer med en ekstra optisk kraft – med zoner, der kun har en korrigerende effekt.

For folkeskoleelever tilbyder disse brilleglas to væsentlige fordele, der kan påvirke deres langsigtede livskvalitet og sundhed. For det første retter de brydningsfejlen, så barnet kan se klart på alle afstande og deltage fuldt ud i aktiviteterne i klassværelset. For det andet bremser de udviklingen af ​​nærsynethed, hvilket nedsætter risikoen for begrænsninger på grund af høj nærsynethed og potentielle langsigtede øjensundhedsmæssige konsekvenser.

Det er grundlæggende vigtigt at behandle og håndtere progressiv nærsynethed professionelt allerede i folkeskolen. Effekten af ​​denne behandling kan forbedre et barns generelle livskvalitet.


Del denne side


  • 1

    Xiong S, Sankaridurg P, Naduvilath T, Zang J, Zou H, Zhu J, Lv M, He X, Xu X. Time spent in outdoor activities in relation to myopia prevention and control: a meta-analysis and systematic review. Acta Ophthalmol. 2017 Sep;95(6):551-566.

  • 2

    Sankaridurg P, Tahhan N, Kandel H, et al. IMI Impact of myopia. Invest Ophthalmol Vis Sci. 2021;62(5):2. https://doi.org/10.1167/iovs.62.5.2

  • 3

    Mutti, D. O., Mitchell, G. L., Jones, L. A., Friedman, N. E., Frane, S. L., Lin, W. K., ... & Zadnik, K. (2005). Axial growth and changes in lenticular and corneal power during emmetropization in infants. Investigative ophthalmology & visual science, 46(9), 3074-3080.

  • 4

    Flitcroft, D. I. (2014). Emmetropisation and the aetiology of refractive errors. Eye, 28(2), 169-179.

  • 5

    Zadnik, K., Manny, R. E., Yu, J. A., Mitchell, G. L., Cotter, S. A., Quiralte, J. C., & Mutti, D. O. (2003). Ocular component data in schoolchildren as a function of age and gender. Optometry and Vision Science, 80(3), 226-236.

  • 6

    Leat S. J., Yadav, N. K., & Irving, E. L. (2009). Development of visual acuity and contrast sensitivity in children. Journal of optometry, 2(1), 19-26

  • 7

    Xiong S, Sankaridurg P, Naduvilath T, Zang J, Zou H, Zhu J, Lv M, He X, Xu X. Zeit in Outdoor-Aktivitäten im Zusammenhang mit der Prävention und Kontrolle von Myopie: eine Metaanalyse und systematische Überprüfung. Acta Ophthalmol. 2017;95(6):551-566. doi: 10.1111/aos.13403.

  • 8

    Rudnicka AR, Kapetanakis VV, Wathern AK, et al. Globale Variationen und zeitliche Trends in der Verbreitung von Myopie bei Kindern: Eine systematische Überprüfung und quantitative Metaanalyse: Implikationen für die Ätiologie und frühe Prävention. Br J Ophthalmol. 2016; 100: 882–890.

  • 9

    MI-Clinical-Myopia-Management-Guidelines_FINAL_German_MJ.pdf (myopiainstitute.org)

  • 10

    Jong M. Should We Be Identifying and Managing Pre-Myopia? Review of Myopia Management. February 1, 2021. Accessed October 18, 2022. Reviewofmm.com/should-we-be-identifying-and-managing-pre-myopia.

  • 11

    Kyoko Ohno-Matsui, Pei-Chang Wu, Kenji Yamashiro, Kritchai Vutipongsatorn, Yuxin Fang, Chui Ming Gemmy Cheung, Timothy Y. Y. Lai, Yasushi Ikuno, Salomon Yves Cohen, Alain Gaudric, Jost B. Jonas; IMI Pathologic Myopia. Invest. Ophthalmol. Vis. Sci. 2021;62(5):5. doi: https://doi.org/10.1167/iovs.62.5.5.