Kørsel + mobilitet

Brilleglasset som giver en mere afslappet kørsel

Hvordan brilleglas fra ZEISS kan gøre det mindre stressende og mere sikkert at køre bil.

11 april 2022
  • Brilleglasset som giver en mere afslappet kørsel

At køre bil – mange elsker det, men for de fleste af os er det primært en nødvendighed, som giver os en høj grad af uafhængighed. Men undersøgelser har vist, at mange føler sig usikre, anspændte og stressede, når de kører bil – især når der er dårlig sigtbarhed: i regnvejr, i tåget eller diset vejr samt i morgen- og aftendæmringen. Når man kører bil, er god sigtbarhed en absolut nødvendighed for sikkerheden med henblik på forebyggelse af ulykker. Hvis sigtbarheden er dårlig, bliver vi hurtigere trætte og reagerer langsommere. Men hvad skal der egentlig til, for at en bilist kommer til at se godt? Hvilke krav skal kørebriller leve op til i dag? Det har ZEISS undersøgt grundigt.

Hvor vigtigt er det helt præcist at se godt, når man kører bil? Hvornår kan der optræde synsproblemer?

Synsproblemer opstår typisk i dårligt vejr, i morgen- og aftendæmringen samt om natten.

Fænomenet beskrives somme tider som "natteblindhed" – en tilstand, som tvinger mange til simpelthen at undgå at køre under dårlige lysforhold eller om natten. Problemet skyldes, at det stiller helt andre krav til vores øjne at køre i mørke eller tusmørke eller under dårlige lysforhold – f.eks. regn, tåge eller sne. Vores pupiller er udvidede, hvilket resulterer i et mindre fokuseret syn, end vi har med sammentrukne pupiller i dagslys. En af de typiske konsekvenser er, at man som bilist har sværere ved at bedømme afstande og derfor føler sig usikker og stresset.

Derfor har vi brug for kørebrilleglas, som gør det nemmere for os at bedømme afstande i dårligt lys.

Synsproblemer på grund af blænding

I trafikken føler mange sig voldsomt generet af det blændende lys fra modkørende bilisters forlygter eller fra gadelygter og reflekser. Det gælder især ved kørsel i tusmørke eller om natten, når pupillerne er udvidede. Markedsundersøgelser og videnskabelige beviser tyder begge på, at det der opfattes som blænding i trafikken skyldes moderne billysteknologi og især lysdioder og Xenong HID-lyskilder. Dette gør det endnu vigtigere at have den rigtige beskyttelse mod blænding, så kørslen bliver mere behagelig og sikker. ZEISS har undersøgt, hvordan bilister reagerer på forskellige typer blænding, og hvordan brilleglas med den rette overfladebehandling måske kan løse deres problemer.

Synsproblemer på grund af hurtige og hyppige øjenbevægelser

Synsproblemer på grund af hurtige og hyppige øjenbevægelser

Målinger udført for ZEISS af FKFS-instituttet1 har vist, at vi i gennemsnit bruger vores afstandssyn 97 % af tiden, når vi kører bil. Unægteligt et meget højt tal! Men vores øjne har også andre opgaver: De skal konstant bevæge sig hurtigt fra fjernområdet uden for bilen til instrumentbrættet, bakspejlet eller sidespejlene. Det er som regel ikke noget problem for unge bilister, men fra 35-40-årsalderen kan vores øjne ikke længere tilpasse sig – eller "akkommodere", som eksperterne siger – lige så hurtigt til forskellige synsafstande, som da vi var yngre. Vi har brug for særlige brilleglas – f.eks. progressive glas – for at overvinde denne forhindring. Når et par briller skal bruges til bilkørsel, skal progressive glas have ekstra store mellem- og afstandszoner, så vi kan refokusere hurtigt og med minimale hovedbevægelser, når øjnene bevæger sig mellem vejen og instrumentbrættet. ZEISS har foretaget en grundig analyse af, hvordan øjnene opfører sig under bilkørsel.1

Ét par briller til det hele!

73 %2 af alle adspurgte brillebrugere kunne godt tænke sig et par briller, som giver dem et optimalt syn om natten, men de vil også gerne kunne bruge dem hele dagen!2

Tre ønsker – ét par briller: DriveSafe Lenses fra ZEISS

ZEISS har integreret alle ovennævnte aspekter i de nye ZEISS DriveSafe Lenses og derved skabt et heldagsbrilleglas, som kan bruges hele døgnet af bilister, som kører meget, og som indtil nu har oplevet betydelige gener på grund af dårligt syn. Glassene kan selvfølgelig også bruges af enhver, som simpelthen ønsker at gøre bilkørsel til en mere behagelig oplevelse.

DriveSafe-løsningerne fra ZEISS

  • Stærkt lys = fotopisk syn (dagssyn) med lille pupil: Stor dybdeskarphed, afslappet rumopfattelse

    Stærkt lys = fotopisk syn (dagssyn) med lille pupil: Stor dybdeskarphed, afslappet rumopfattelse

  • Intet lys (mørke) = skotopisk syn (mørkesyn) med stor pupil: Lille dybdeskarphed

    Intet lys (mørke) = skotopisk syn (mørkesyn) med stor pupil: Lille dybdeskarphed

  • Svagt lys = mesopisk syn (skumringssyn) med varierende pupilstørrelse: vanskelige køreforhold pga. skiftende dybdeskarphed

    Svagt lys = mesopisk syn (skumringssyn) med varierende pupilstørrelse: vanskelige køreforhold pga. skiftende dybdeskarphed

Løsning 1: Luminance Design®-teknologien fra ZEISS

DriveSafe Lenses fra ZEISS har et optimeret brilleglasdesign, som tager højde for pupillernes størrelse i dårligt lys. Der er ét design til enkeltstyrkeglas og ét til progressive. Resultat: Et bedre og mere afslappet syn, når du kører i dårligt lys.

Færre lysbetingede gener såsom blænding og reflekser

Færre lysbetingede gener såsom blænding og reflekser

Løsning 2: DuraVision® DriveSafe-behandlingen fra ZEISS

Med en særlig ny overfladebehandling af DriveSafe-glassene tager ZEISS højde for de mange forskellige situationer, hvor vores syn konfronteres med blændende lys under kørslen. Den giver samme hårdhed samt rengøringsegenskaber som DuraVision® Premium-behandlingerne, men har en anden type antirefleksbehandling. DuraVision® DriveSafe-behandling fra ZEISS reflekterer delvist bølgelængder i højenergidelen af spektrummet for blåt lys inklusive båndet omkring bølgelængden 450 nm. DuraVision® DriveSafe-behandlingen fra ZEISS reducerer således ubehaget ved blænding med op til 64 %1 i sammenligning med andre antirefleksbehandlinger af høj kvalitet.

  • Med DuraVision DriveSafe rapporterer 64 % færre testkørere problemer med blænding med den nye behandling end med andre AR-behandlinger.1

Op til 43 % større{^2} mellemzone gør det lettere at skifte fokus mellem instrumentbræt og spejle. Og en op til 14 % større{^2} afstandszone, som giver et bredere udsyn over vejen.

Op til 43 % større2 mellemzone gør det lettere at skifte fokus mellem instrumentbræt og spejle. Og en op til 14 % større2 afstandszone giver et bredere udsyn over vejen.

Løsning 3: DriveSafe Lenses-designet til progressive glas fra ZEISS

ZEISS har udviklet et specialdesign, som gør det mere behageligt og sikkert at køre med progressive glas i brillerne. De optimerede optiske zoner gør det lettere for øjnene at refokusere, når de bevæger sig mellem vejen foran bilen og instrumentbrættet, bakspejlet eller sidespejlene. Du behøver næsten ikke dreje hovedet længere. Samtidig er nærzonen designet, så du kan bruge dine briller hele dagen – også til læsning.

Kort sagt: DriveSafe Lenses fra ZEISS er den ideelle synsløsning til heldagsbrug – ikke kun når du kører bil, men også når du er på arbejde, ser fjernsyn eller er optaget af en fritidsinteresse.


Del denne artikel


  • 1

    Source: FKFS Research Institute of Automotive Engineering and Vehicle Engines Stuttgart is an independent foundation associated with the University of Stuttgart. Founded in 1930, FKFS has became one of the largest and leading research institutes in the field of automotive engineering, serving major automobile manufacturers and suppliers.

  • 2

    Source: Internal wearer trial (CZV employees in Germany), external wearer trial (eye care professionals and consumers in Spain)