Forstå synet

Hemmeligheden bag det perfekte brilleglasdesign

Det kræver en masse erfaring, matematik og præcis viden om brillebrugerens behov for at kunne levere en optimal løsning

16 oktober 2020
  • Hemmeligheden bag det perfekte brilleglasdesign

Hvad tror du: Bag hvilket produkt gemmer der sig mest optisk ekspertise – et brilleglas eller en moderne, højtydende kameralinse med fem forskellige optiske elementer? Mange ville spontant svare: Kameralinsen. Hvilke avancerede optiske egenskaber kan et tyndt og simpelt plastikglas mon have at byde på? Hemmeligheden bag et brilleglas ligger i designet. En kameralinse har symmetrisk optik og fremstilles i samme form igen og igen. Dette er en sjælden undtagelse, når det gælder brilleglas, hvor asymmetri er hovedreglen. Glassets form er betydeligt mere kompleks, og den er unik for hvert eneste brilleglas. Brilleglassenes ydeevne er resultatet af mange forskellige uhyre komplekse optiske overflader. Hvorfor er det sådan? Dette spørgsmål har SE BEDRE stillet Gerhard Kelch, som er uddannet matematiker og leder af området optisk design hos ZEISS Vision Care.

SE BEDRE: Hr. Kelch, øjeneksperter prøver altid at udvikle nye og bedre glasdesign. Hvorfor er dette emne så vigtigt? Hvad gavner det mig som brillebruger?

Gerhard Kelch: Den vigtigste opgave for et brilleglas er at korrigere for synsfejl – nærsynethed eller langsynethed, for eksempel. Det kan også afhjælpe andre synsforringelser som f.eks. bygningsfejl eller en tilstand, som eksperterne kalder presbyopi (alderssyn), hvor øjet med alderen får mere og mere vanskeligt ved at fokusere på nært hold. Minimumskravet, man må stille til et brilleglas, er, at øjet atter kan se klart, når man kigger "ligeud". Men det betyder ikke nødvendigvis, at vi ser lige så godt som mennesker med normalt syn. Og det er en udfordring, som vi hos ZEISS har taget op i mere end 100 år. Vores mål er at give brillebrugeren et klart, naturligt syn i alle retninger og ikke bare ligeud.

Vores øjne bevæger sig bag brilleglassene. Og øjenbevægelserne er forskellige fra person til person, og det samme stel sidder forskelligt på forskellige mennesker – for eksempel med en anden pantoskopisk vinkel i forhold til øjnene. Og det er her, moderne brilleglasdesign kommer ind i billedet.

Et moderne brilleglas tager højde for alt dette takket være et individualiseret design. Et glas med styrke har en anden optisk virkning i toppen og siderne af glasset, end når vi kigger ligeud. Derfor skal designet optimeres, så der opnås den bedst mulige korrektion i toppen og siderne af glasset. Alt dette skal tilpasses til brillebrugerens styrke, stellets form og måden, brillerne sidder på.

Og øjenbevægelserne er forskellige fra person til person, og det samme stel sidder forskelligt på forskellige mennesker.

Gerhard Kelch Gerhard Kelch, uddannet matematiker og leder af området optisk design hos ZEISS Vision Care

SE BEDRE: Er produktionsmetoden hemmeligheden bag det alt sammen?

Gerhard Kelch: Tja, vi investerer i hvert fald en masse penge i at forbedre vores glasdesign her hos ZEISS og i at tilpasse dem til brillebrugernes skiftende livsstil. Vores mange års erfaring inden for optikkens verden – og vel at mærke ikke kun inden for brilleglas – giver os et ideelt fundament for vores arbejde. Vores produkter dækker hele processen, fra den første synsundersøgelse, hvor det er vores målesystemer, der anvendes, til produktion og overfladebehandling af glassene. Langt størstedelen af de systemer, vi bruger, er produkter, instrumenter, teknikker og softwareredskaber, som vi selv har udviklet. Vi afstemmer alle trin i processen præcist og nøjagtigt efter hinanden. ZEISS overlader intet til tilfældighederne. Kun afprøvede og gennemtestede produkter og teknologier kommer på markedet.

Hvis vi udvikler et nyt glasdesign – f.eks. vores seneste produkt, ZEISS Digital Lenses – begynder vi med at analysere, præcis hvad vi vil opnå med det nye design. Vi gennemfører brugertests på et meget tidligt tidspunkt. For hvad nytter selv det mest sofistikerede design, hvis det ikke fungerer i hverdagen?

SE BEDRE: Hvordan udvælger I brugerne til disse tests?

Gerhard Kelch: Det afhænger naturligvis af produktet. Til progressive glas har vi brug for testpersoner, som er over 40 og allerede oplever de første vanskeligheder med at fokusere på nært hold, eller som allerede bruger briller med glidende overgang. Men ellers udvælger vi et repræsentativt udsnit af befolkningen. F.eks. personer med lave og høje brillestyrker, med forskellig alder og forskelligt køn og med forskellige ansigtsformer … Da vi opererer i hele verden, er der forskellige regionsspecifikke karakteristika, som vi skal tage højde for. F.eks. ansigtsform, øjnenes placering og præferencer hvad angår valg af brillestel. Alt dette skal indgå i vores designovervejelser helt fra begyndelsen. En gennemtestet, standardiseret procedure med spørgeskemaer hjælper os med at optimere vores design og vælge mellem forskellige versioner af produktet. Jo mere vi ved om forbrugerne, desto bedre ender glasset med at blive! Det siger sig selv, at vi også har brug for den bedste optiske designsoftware, som vi selv udvikler og konstant udbygger med nye data.

Jo mere vi ved om forbrugerne, desto bedre ender glasset med at blive!

Gerhard Kelch Gerhard Kelch, uddannet matematiker og leder af området optisk design hos ZEISS Vision Care

SE BEDRE: Men der findes også glas, som er optimeret til hver enkelt brillebruger. Hvordan fungerer det?

Gerhard Kelch: Før i tiden kunne man kun designe og fremstille glas med sfæriske eller toriske overflader. I dag kan vi designe asfæriske og atoriske overflader og indbygge dem i glassene på en række forskellige måder. Dertil kommer freeform-teknologien, som giver mulighed for en hvilken som helst form for individualisering. Dette er ikke kun interessant for progressive glas, men også for enkeltstyrkeglas. Et eksempel: Vi kan nu fremstille moderne sportsbriller med wrap-stel på en sådan måde, at brugeren ikke længere oplever, at billedet bliver sløret i periferien. Takket være nutidens computerteknologi kan vi nu designe individualiserede glas med ekstrem præcision på basis af de data, vi modtager fra optikeren – og dét på ganske få sekunder. I 1980'erne tog det en hel nat at designe en freeform-overflade.

I dag beregner vi 12.000 individualiserede og progressive overflader hver eneste dag på vores fabrik i Aalen i Tyskland.

SE BEDRE: Der må være enorme datamængder involveret.

Gerhard Kelch: Det er korrekt. De måledata, vi modtager om brillebrugerne – og her er databeskyttelsen naturligvis altid i orden – er afgørende for fremstillingen af hvert enkelt glas. Forestil dig, at et glas bliver væk under transporten eller går i stykker under brug af brillerne – så har vi brugerens data lige ved hånden og kan fremstille et nyt glas med det samme. Dataene hjælper os også med at forudsige nye modetrends – f.eks. inden for brillestel – og lade dem indgå i vores glasdesign og forbrugertests. De sidste tre år har der f.eks. været en tendens i retning af større stel. Denne modetrend påvirker også vores design, for et brilleglas sidder helt anderledes i forhold til øjnene i et større stel. Derfor skal optikken selvfølgelig tilpasses dette.

SE BEDRE: Et sidste spørgsmål: Hvad ville du som matematiker anbefale til enhver brillebruger?

Gerhard Kelch: Det er min faste overbevisning, at et klart og behageligt syn er så vigtigt i dagligdagen, at vi burde tillægge det større betydning. I dag gør enestående teknologier det muligt at skabe løsninger, som forbedrer synskomforten markant. Derfor vil jeg anbefale alle at få testet deres syn regelmæssigt hos en professionel øjenspecialist. Dårligt syn kan f.eks. også være årsagen til hovedpine. De rigtige brilleglas kan være løsningen.


Del denne artikel